Raději cvičit než myslet

10.1.2019
Citace:
M.V.Lourenco et al., Exercise-linked FNDC5/irisin rescues synaptic plasticity and memory defects in Alzheimer’s models, Nature Medicine, volume 25, pages 165–175 (2019), 10.1038/s41591-018-0275-4 ID
Nahoře řez zdravým mozkem, dole postiženým Alheimerovou chorobou, derivative work: Garrondo (talk)SEVERESLICE_HIGH.JPG: ADEAR:  Alzheimer's Disease Education and Referral Center, a service of the National Institute on Aging.P RECLINICALSLICE_HIGH.JPG: ADEAR:  Alzheimer's Disease Education and Referral Center, a service of the National Institute on Aging, Public domain, via Wikimedia Commons.

Mozkovou demenci, jako např. Alzheimerovu chorobu, dokáže zbrzdit fyzická námaha a nikoliv mentální cvičení. Doposud nebylo jasné, jak aktivita svalových buněk může ovlivnit mozkové neurony. Způsobuje to sloučenina přenášející v organismu vzruchyneurotransmiter? irisin a jeho prekursor bílkovina FNDC5 (fibronectin type III domain-containing protein 5). V mozku postiženém demencí jsou koncentrace obou sloučenin nízké. Vpravíme-li je do poškozených mozků laboratorních myší, začnou fungovat lépe. Stejný účinek měla i fyzická aktivita, konkrétně plavání. Proč vědci nutili myší zrovna plavat, studie nezmiňuje.

„Vzrušující spojení mezi svaly a mozkem odhalené v této studii zvýrazňuje vliv periferních tkání na zdraví a nemoci mozku,“ komentují nové poznatky neurologové Xu Chen a Li Gan z University of California in San Francisco, kteří se na výzkumu nepodíleli.

Irisin potlačuje aktivitu genů, které stimuluje bílkovina β amyloid. Při Alzheimerově chorobě vytváří β amyloid v mozkových buňkách usazeniny, které jim brání v řádném fungování. Irisin rovněž zabraňuje poškození dendritů nervových buněk β amyloidem. Dendrity jsou krátké četné výběžky neuronů, které přivádějí nervové vzruchy.

Odeslat komentář k článku "Raději cvičit než myslet "